Verbruiken.nl

Vergelijk verbruik van elektra, water en brandstof

share on acebook share on Twitter
Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Bereken besparing elektrische auto

Bekijk hoeveel euro je kunt besparen in vergelijking tot een diesel en benzine auto.

Bereken besparing elektrische auto

Altijd al willen weten wat een elektrische auto nu bespaart ten opzichte van benzine of diesel? Als u onderstaande gegevens invult, wordt automatisch berekend hoeveel euro u per jaar bespaard en hoevel CO2 u uitstoot. Standaard zijn al gemiddelde gegevens ingevuld, u hoeft alleen maar aan te passen wat voor u anders is, zoals misschien de kilometers die u per jaar rijdt. Bekijkt u voor meer informatie het overzicht van Elektrische autos




Per jaar rijd ik
Kies elektrische auto
Vergelijken met een...
De vergelijkbare auto rijdt     


Besparing per jaar     

€ 2876,-

   
Kosten benzine auto      € 3580,-
Kosten Peugeot ion active      € 704,-



Uitleg
U heeft gekozen om een benzine auto die 1 op 15 rijdt te vergelijken met een elektrische auto, namelijk de Peugeot ion active .

We gaan uit van een benzine prijs van € 1.79 per liter. Voor een auto die 1 op 15 rijdt, kost dit 11.9 cent per kilometer. U geeft aan dat u 30000 km per jaar rijdt. In een jaar kost deze benzine auto u dus € 3580,- aan brandstof.

De elektrische auto: Peugeot ion active heeft een actieradius van 150 km en een accu capaciteit van 16 kWh. Per kilometer vebruikt de auto dus 0.11 kWh. 1 kWh kost 22 cent, dus het rijden kost u 2.3 cent per kilometer. U geeft aan dat u 30000 km per jaar rijdt. In een jaar kost deze Peugeot ion active dus € 704,- aan elektra kosten



OVER DE AUTEUR

Sander

Sander van Merode


Architect en bouwtechnoloog, gespecialiseerd in technisch duurzame oplossingen in de bouw. Sander is gastschrijver voor verbruiken.nl
Twitter icoon Linkedin icoon Google plus icoon
 




Reacties


Martin zei op 2013-08-14 21:30:28

Hoi Sander,

Deze berekening is wel heel erg rooskleurig. Ik ben gisteren eens gaan zitten wat de "brandstof" kosten zijn van de Renault Zoe vergeleken zijn broertje de Clio. Ik schrok van het verschil.
Er zijn een aantal zaken die je niet hebt meegenomen zoals de huur van de accu's, de elektra kosten bij de laadpalen 0,28 cent en de toeslag wat Renault rekent voor het laden aan de snellaadpalen van €2,-. De actieradius van 210 km is behaald door het ontbreken van je schoonmoeder, lichten, radio, geen wind, schoon wegdek etc etc. Praktijk wijst uit dat bij normaal gebruik 150km reëel is, waar ook Renault zich achter schaart.

Wat ik me nog wel afvraag is of het rendement van het laden 100% is (wat ik me niet kan voorstellen). Dus gaat elke kWu stroom wat ik in de accu's stop ook 1:1 weer terug naar de motor? Dus moet ik bij een accu van 22 kWu ook 22 kWu laden of heb ik hier bijvoorbeeld 23 kWu voor nodig?

Ik kom uit op gemiddeld 0,11 cent per kilometer bij een gebruik van 25000 kilometer per jaar.

Hoe kom ik eraan.

Laden thuis (0,22 cnt x 22 kWu) / 150 x 25000 = 806,66
Laden paal (0,28 cnt x 22 kWu) / 150 x 25000 = 1026,66
Snelladen (0,28 cnt x 22 + 2,00) /150x25000 = 1360,00

Huur accu's van de Renault Zoe bij 25000 km kost 1696,20 p/j bij huur van 36 maanden (bron: prijslijst april 2013). Per km is dat 1696,20 / 25000 = 0,07 cnt/km. Ga je dit meenemen in de "brandstof kosten.

Laden thuis: Stroom 0,03 cnt/km + accu 0,07 cnt/km) x 25000= €2500,00
Laden paal: Stroom (0,04 + 0,07) x 25000 = €2776,67
Snelladen: (0,05 + 0,07) x 25000 = €3000,00

Dit terwijl een beetje auto 1:16 rijdt tegen een benzine prijs van 1,76 komt op €2750,- per jaar bij 25000 km.

Hier praat ik puur over, naar mijn mening, reële "brandstof" kosten bij een elektrische auto. Hierboven op komt de meerprijs van de auto en de beperkte actieradius wat je voor lief moet nemen.

Geeft toch een ander beeld van 100% elektrisch rijden. Alleen zakelijke lease rijders kunnen dit jaar nog voordelen behalen. Voor Jan modaal is het geen slimme investering of je moet wel heel er GreenPeace minded zijn.

Martin.



Iemand zei op 2013-09-04 08:57:43

Ja 0% emissie, weniig tot geen onderhoud, belastingvrij misschien, ook in truckuitvoering. En dat terwijl ik net op zoek ben naar een andere Mercedes (stationcar, 280 TE) .het is verleidelijk moet ik zeggen. Trekt weer een heel ander soort vrouwen dan Mercedes doet haha.Maarja, zolang we in Zutphen nog geen parkeerprobleem hebben, hou ik me eige wage


Geert VDB zei op 2014-01-04 23:18:39

Tja, de oplossing van Renault is volgens mij niet interessant. Wat je bespaart aan benzine ben je kwijt aan de huur van je batterij. (Voor de gemoedsrust)

Bij tesla betaal je meer voor de auto en heb je ook 7 jaar garantie op de batterij.
Zo klopt de berekening van de besparing wel.


Henk van der Veen zei op 2014-06-02 10:28:07

Martin heeft het goed gezien, rijden in een kolenkit (inderdaad, electrische auto's rijden op STEENKOOL) is niet voordeliger. En "iemand", die rekent op 0% emissie moet wakker worden.


Tony Kasel zei op 2015-01-21 19:56:42

Henk,
de relatie kolenstroom en EV auto slaat nergens op.
De EV neemt stroom, klopt.
Maar hoe dit wordt opgewekt is niet aan de EV.
Die van ons rijdt op o.a. zonnestroom die over een jaar wordt geproduceerd en weer wordt afgenomen.
Verder groeit je benzine / diesel ook niet in je achtertuin. Heeft tot dat het een bruikbare liter wordt al een hele energie vretende en vervuilende weg bewandeld. En die kan maar op 1 manier worden aangeleverd.


Henk zei op 2015-03-17 11:37:37

Maar de elektrische auto betaald toch ook geen BPM, daar wordt het voordeel toch weer groter van, hoe je de stroomkosten ook berekent?


Henk zei op 2015-03-17 11:38:56

Ik bedoel natuurlijk wegenbelasting, niet perse BPM


Jaap zei op 2015-06-10 15:35:17

Sinds 1 juni kost bijvoorbeeld in Rotterdam de elektriciteit voor auto's €0.36 per kWh bij oplaadpalen. Daarmee is de berekende 22 cent wellicht wat rooskleurig, ahum!



Plaats Reactie


Naam
Reactie